امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۳




وکتور چیست ؟ کاربرد های وکتور چیست ؟

فایل بوم | 12 آگوست 2020 | بدون دیدگاه
وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟>

وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟ ، نام مقاله ای است که امروز در وبلاگ فایل بوم میخواهیم درباره آن بنویسیم. اگر در ابتدای مسیر طراحی گرافیک و یا طراح شدن هستید حتما با کلمه وکتور ( Vector ) برخورد داشته اید. حتما برای شما سوال پیش اومده که وکتور چیه ؟ چرا باید از وکتور ها استفاده کنیم ؟ اصلا چرا باید از نرم افزار های طراحی مانند Adobe Illustrator استفاده کنیم تا طرح های وکتور خلق کنیم. جواب تمامی سوالاتی که تو ذهنتون درباره وکتور ها هست رو سعی کردیم تو این مقاله بدیم ، هر سوالی داشتید میتونید تو نظرات بپرسید تا ما چیز هایی که جا مونده رو به این مقاله وکتور چیست ؟ اضافه کنیم.

فایل وکتور (Vector) چیست ؟

احتمالا شما هم پسوند هایی مانند AI ، EPS ، SVG و ... را شنیده اید و یا اسمشان به گوشتان خورده است. اگر هیچ تصویر و ایده ای درباره اینکه اصلا این فرمت های فایل ها چی هستند ندارید ، شما تنها نیستید. فایل های وکتور یا برداری بسیار مهم هستند ، برای مثال وقتی یک طراح برای شما لوگو طراحی می کند حتما باید فایل وکتور یا برداری طرح کامل شده را بخواهید. درک این که چه تفاوت هایی بین وکتور و فایل ها راستر وجود دارد ، بسیار مهم و ضروری است. طراح ها ، چاپگر ها و توسعه دهندگان به ویژه برای برند سازی باید سراغ وکتور ها بروند. وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟

تفاوت بین وکتور (Vector) و راستر (Raster) چیست ؟

راستر (Raster)

راستر ها برای ساخت یک تصویر از هزاران پیکسل تو در تو استفاده می کنند. هر پیکسل یک رنگ دارد. این پیکسل ها برای نمایش دادن طرح یا لوگوی شما مانند قطعات یک پازل کنار همدیگر قرار می گیرند. فرمت های رایج فایل های راستر JPG ، PNG و GIF می باشند. وقتی یک فایل راستر ساخته می شود ، دیگر قابل تغییر سایز نمی باشد. وقتی شما سایز و اندازه یک تصویر راستر را تغییر می دهید ، تک تک پیکسل های آن نیز تغییر سایز می دهند و در نتیجه باعث تار شدن یا مبهم شدن تصویر کلی شما می شوند. به همین دلیل است که فایل های رستر باید از ابتدا در سایز بسیار بزرگی ذخیره شوند. اگر یک فایل راستر بزرگ را تغییر سایز دهیم و کوچک کنیم ، دچار افت کیفیت نمی شویم و تصویر ما تمیز و زیبا به جای خواهد ماند. ولی اگر بخواهیم یک تصویر راستر کوچک را به سایز بزرگتری ببریم به مشکل میخوریم و دچار افت کیفیت می شویم. پیشنهاد می کنیم اگر علاقمند به طراحی گرافیک با فتوشاپ و ایجاد تصاویر راستر هستید ، همیشه سند خود را در ابعاد و رزولوشن های زیاد طراحی کنید تا در آینده دیگر نیاز به سایز بزرگ از طرحتان نداشته باشید.

وکتور (Vector)

فایل های وکتور و یا برداری بسیار انعطاف پذیر تر هستند و برای تغییر سایز ها و طراحی کلی از معادلات ریاضی استفاده میکنند. طراحان حرفه ای گرافیک اکثر برای طراحی آثار خود از فایل های وکتور استفاده می کنند. بهترین نرم ازفرار برای طراحی فایل های وکتور و برداری نرم افزار Adobe Illustrator می باشد. با این نرم افزار شما می توانید وکتور هایی در پسوند EPS ، SVG و AI طراحی کنید. مزیت استفاده از وکتور ها این است که شما اگر طرحی در ابعاد کوچک طراحی کنید ، بعد ها حتی می توانید به اندازه یک خانه طرحتان را بزرگ کنید و دچار کوچک ترین افت کیفیتی نشوید ! پس پیشنهاد می کنیم ، اگر دوست دارید یک طراح حرفه ای باشید و یا اگر شرکتی دارید و نیاز به یک لوگو برای کسب و کار خود دارید حتما با فایل های وکتور کار کنید تا دیگر خیالتان از بابت کیفیت و پیکسل ها راحت باشد. یکی دیگر از مزیت وکتور ها این است که به راحتی می توانید آن ها را به فایل های JPG  و PNG تبدیل کنید و در بستر وب ، موبایل ، کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید. هر چند استفاده از فایل های وکتور با پسوند SVG امروزه در بستر وب بسیاره زیاد شده و کاربرد زیادی به دلیل کیفیت بالا پیدا کرده است. همچنین فایل های وکتوری در نرم افزار ایلاستریتور بهس ادگی قابل ویرایش و تغییر اندازه هستند. پس هر جوری که حساب کنیم ، طراحی به صورت وکتور و تحویل طرح از طراح به صورت وکتور برای ما سودمند تر است ، چرا ؟!
  • قابلیت بزرگ کردن فایل تا هر چقدر که دوست داشته باشیم بدون افت کیفیت
  • تبدیل فایل های وکتور به راستر بسیار ساده است
  • فایل های وکتور به راحتی قابل تغییر شکل ، تغییر رنگ و تغییر اندازه هستند
  • فای های وکتور بر اساس معادلات ریاضی طراحی می شوند
وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟

تفاوت بین رزولوشن های بالا و پایین چیست ؟

تصاویر با رزولوشن بالا معمولا در صنعت چاپ استفاده می شوند و بیشتر برای صنعت چاپ رایج است. برای مثال تصاویر کارت ویزیت ، بیلبورد ها و پوستر ها در رزولوشن بالایی طراحی می شوند. تصاویر با رزولوشن پایین بیشتر در بستر سایت ها و اینترنت مانند بنر های متحرک ، لوگو وبسایت ها ، تصاویر پروفایل ها ، تصاویر مطالب و ... استفاده می شوند. هنگام ساخت یک پرونده جدید شما می توانید تراکم پیکسلی یا همان رزولوشن را تعیین کنید. توجه کنید که با توجه به چیزی که در جهان رایج است ، برای طراحی های چاپی رزولوشن را باید بر روی 300dpi و برای کار های وب و اینترنتی باید از رزولوشن 72dpi استفاده نمایید. تبدیل یک تصویر با رزولوشن 72 به 300 ، یک تصویر افتضاح با کیفیت پایین به شما تحویل می دهد و همان بحث بزرگ کردن تصاویر پیکسلی رخ می دهد. پس باید توجه کنید که اگر در حال طراحی اثری هستید ابتدا در رزولوشن 300 طراحی کنید و سپس برای رزولوشن 72 خروجی بگیرید. وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟

چه فرمت هایی برای فایل های راستر و وکتور وجود دارد ؟

فرمت های راستر (Raster)

Jpg چیست ؟ رابج ترین فرمت تصاویر در دنیا است. تصاویر jpg را به راحتی می توان بهینه سازی کرد و حجم کلی آن ها را پایین آورد. به همین دلیل این فرمت تصاویر در بستر وب بسیار کاربرد دارد. تصاویر JPG را می توانید به صورت آنلاین در وبسایت ها و یا در نرم افزار فتوشاپ بهینه سازی کنید و حجم آن ها را پایین بیاورید. هر چقدر بیشتر حجم را پایین بیاورید کیفیت تصویر شما هم کمتر می شود. jpg ها توسط تمامی دستگاه ها پشتیبانی می شود و به صورت پیشفرض هر دستگاهی این تصاویر را به راحتی نمایش می دهند. PNG چیست ؟ تصاویر PNG نیز همانند JPG هستند ولی تفاوت هایی دارند. این فرمت از تصاویر همانند تصاویر JPG قابل بهینه سازی نیستند و در تصاویر یکسان معمولا تصاویر PNG حجم و کیفیت بالاتری دارند. همچنین بهترین ویژگی این فرمت این است که می توانید تصاویر بدون پس زمینه خلق کنید. برای مثال می توانید یک لوگو طراحی کنید و بر روی عکس ها و یا تصاویر با بک گراند رنگارنگ و ... بچسبانید. GIF چیست ؟ تصاویر با این فرمت معمولا برای ساخت تصاویر چرخشی انیمیشنی استفاده می شوند. به عنوان مثال بنر های متحرک تبلیغاتی که در وبسایت ها می بینید همگی با این پسوند ساخته شده اند. تصاویر GIF و بنر های متحرک را می توانید به راحتی در فتوشاپ طراجی کنید و خروجی بگیرید.

فرمت های وکتور (Vector)

EPS چیست ؟ EPS ها یک فرمت از وکتور ها هستند که نسخه های قدیمی ایلاستریتور هم پشتیبانی می کند. دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و در اکثر نرم افزار های طراحی وکتور پیشتیبانی و قابل استفاده هستند. AI چیست ؟ AI ها فرمتی از وکتورها هستند که توسط نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator) طراحی  و ذخیره شده اند. از این فرمت فایل های بیشتر برای خلق اشکال و تصاویر ، طراحی لوگو و ... استفاده می شود. اگر از نرم افزار ایلاستریتور استفاده نمی کنید ، با این فرمت سر و کاری مخواهید داشت. اگر میخواهید وکتور های آماده که در فرمت AI هستند را ویرایش کنید ، رنگ ها را عوض کنید و یا تغییر سایز دهید و یا قسمتی از یک وکتور را بردارید و در جای دیگر استفاده کنید ، پیشنهاد می کنیم حتما نرم افزار Adobe Illustrator را نصب و راه اندازی کنید. همچنین اگر علاقمند به طراحی و استفاده از نرم افزار های طراحی وکتور هستید ، در مطلب زیر این نرم افزار ها را بررسی نموده ایم: SVG چیست ؟ فایل های SVG فایل هایی هستند که عموما در بستر وب استفاده می شوند. به عنوان مثال طراح یک وبسایت ui / ux شیپ هایی برای پس زمینه در فرمت SVG طراحی و به کدنویس می دهد. این شیپ ها در سایز های موبایل ، تبلت و کامپیوتر های خانگی بزرگ و کوجک می شود ، به دلیل طراحی برداری ، شیپ ها کیفیت خود را از دست نمی دهند و همچنان تمیز و زیبا باقی خواهند ماند. همچنین آیکون ها و لوگو و ... را می توان در فرمت SVG در کدنویسی وب استفاده نمود.

چگونه از وکتور استفاده کنیم ؟

اگر قبلا با نرم افزار فتوشاپ آشنایی داشته اید، پیشنهاد می کنم برای باز کردن و ویرایش فایل های وکتور از نرم افزار Adobe Illstrator استفاده کنید. این نرم افزار محیط کاربری شبیه به فتوشاپ دارد و به شما این اجازه را می دهد که فایل های وکتور را ویرایش کنید. با استفاده از این نرم افزار می توانید رنگ های یک وکتور را تغییر دهید ، اندازه ها را تغییر دهید و همچنین قسمت هایی از یک وکتور را بردارید و در نرم افزار دیگری مانند فتوشاپ استفاده کنید. وکتور چیست ؟ و کاربرد های وکتور چیست ؟

چگونه وکتور را وارد فتوشاپ کنیم ؟

وارد کردن وکتور ها در فتوشاپ بسیار آسان است. اگه تغییری نمیخواهید دهید می توانید به راحتی فایل وکتور را بکشید و در فتوشاپباز کنید. ولی اگر میخواهید تغییر رنگ دهید و یا قسمتی از یک وکتور را در فتوشاپ ببرید ، باید ایتدا در نرم افزار ایلاستریتور ویرایشات را انجام دهیم و سپس این کار را انجام دهیم. در ویدیوی زیر می توانید چگونگی وارد کردن وکتور ها در فتوشاپ را مشاهده کنید ، ما در این ویدیو به شما نشان می دهیم چطور پس زمینه وکتور ها را حذف کنیم ، چگونه از آنها استفاده کنیم و چگونه آنها را تغییر رنگ یا تغییر اندازه دهیم :
خب ، مقاله ما اینجا به پایان رسید. ولی اگر شما فکر می کنید ایسن مقاله کامل نیست ، در نظرات می توانید سوال بپرسید و یا پیشنهاداتتان را برای کامل تر شدن این مقاله به ما ارائه دهید. ممنون تا پایان این مقاله همراه ما بودید.   منبع : What is a vector file ?

نظری داری ؟ برای ما ثبتش کن !